Monday 7 May 2018

TANAMAN DI LAMAN - ULAM PART 3

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalammualaikum w.b.t



Kalau tak kenal ulam ni memang saja la... Benih beli dengan Kak Diana, Kebun Bahagia Bersama. Dalam ni semai 6 Pokok je. Banyak lagi benih dalam simpanan. Tak tahu nak tabur kat mana.



Beli pokok di Bumi Hijau Nursery, RM25 masa beli tu. Sedapnya buat ulam! Oked dalam usaha nak kumpul 3 jenis ulam ni. Seakan sama tapi sebenarnya tak serupa. Salam, Samak dan Serai Kayu. Ramai orang keliru dengan 3 pokok ini.  Kalau dah ada nanti kita tayang ya.. ehehehe





Peria pantai ni semai dari biji benih yang Makteh Som bawa dari Penang. Pokok ni mahsyur di sana. Ulam ni kena celur dulu ya. Rasa dia lemak-lemak gitu. 



Lemak Ketam ni Beli dengan Kak La, RM10. Cepat betul pertumbuhan dia. Rasa-rasa macam kena alih ke tanah je. Ada rasa sekali pucuk dia hari tu. Sedap tau! Lemak-lemak macam pucuk salam.



Ini pun ulam yang Famous. Tenggek burung ni Oked ada 3 pokok. Sepokok beli di Bumi Hijau Nursery, harga masa beli RM18. 2 pokok lagi cabut dari pokok Abah Teh kat kampung. Pokok beli punyalah kedekut pucuk. Lambat betul nak naik pucuknya. Yang bawak dari kampung pulak satu  asik kena serang dengan bena, Oked dah bogelkan. Yang ni pulak bantut! aduh!!!! Sakit hati kita ni.



Ini pun jenis cepat naik pucuk. Boleh tahan sedap buat ulam dia ni. Beli pokok dengan Kak La jugak..hahahaha asik membeli je.. RM5 rasanya. Macam kena rasuk tau kalau kak La dok promo kat FB beliau... Yang ni ada 3 pasu. Semuanya subur bagai johan pucuknya.



Ini ulam kata orang senang biak. Bagi Oked, Ya Rabbi susahnya nak biak. Kalau nak buat kerabu memang tak lepas la.. kena top up beli kedai. Jarak-jarak pokok nye.. huuuuu sendu!




LOve, 

OKed!





2 comments: