Monday 7 May 2018

TANAMAN DI LAMAN - ULAM PART 1

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalammualaikum w.b.t



Asal benih tak tahu mana datang. Sesat dalam pasu. Oked alih ke tanah. Pernah try buat ulam. Macam tak kena sikit kat lidah kita. Nanti nak cuba lagi. Cepat naik tunas dia ni bila kita potong batang dia.



Dulu bercita-cita sangat nak ada pokok ni. Penting untuk buat nasi ulam. Oked tak gemar ulamkan dia saja. Semacam ada rasa tanah sikit. Tapi Oked suka bau daun ni. Pokok ni pemberi mentua dari pahang. Terima kasih ayah. Asalnya Ayah bagi 2 pokok ( tut ) yang hidup ini saja. Dok dalam pasu punyalah kedekut pucuk. Bila pindah ke tanah.. Bukan main meriah!



Suka pucuk dia bila buat ulam. Bau dia pun sedap. Arwah Tok Ba'yah dulu suka buat masak lemak cipi api, masuk pula ikan bakar... Allahu.. sedapnya! Cumanya kalau makan kecur ni terasa macam panas sikit badan. Sama rasa panas tu bila Oked makan durian atau sambal petai. Rasa kering sikit tekak. Oked semai dari ubi yang dibeli kat pasar Borong Selangor.



Dikenali juga sebagai okinawa spinach. Mula-mula makan seriau juga. Oked ni fobia ulam yang ada rasa daun. akan tatapi, ini memang disyorkan. Sedap dan rangup! Tiada rasa daun.. hahaha. Beli pokok dengan kak Ainon FB benih tangan hijau, tapi kalau anak pokok beliau tak pos. Kena beli dekat pasar tani yang dia dan suami dah jadualkan. RM5 je.. murahkan?




Ini pun sama beli dengan Kak Ainon, RM5 jugak. masa beli subur je pokok dia. Ini macam nak pergi je ha. Bercadang nak reporting baru. Boleh semai guna keratan.




Beli keratan dengan Kak La, Kaseh Herbs Nursery, RM5 untuk 5 keratan jika tak salah. 2 keratan ada nampak bertunas.. harap-harap menjadilah. Boleh la cuba rasa ulam dia nanti.




Ini pun beli dengan kak La, bukan main subur dia ni. Besar sikit nak alih ke pasu besar. RM5 @ RM10 macam tulah harga dia. Rupa dia macam daun kari. Ada bau sikit tapi tak kuat macam daun kari. Ada sesetengah tempat panggil kari hutan..



Love, 

OKed!



No comments:

Post a Comment