Thursday 3 May 2018

TANAMAN DI LAMAN - BUNGA

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalammualaikum w.b.t




Hoola..

OKed bukan peminat bunga, Serius! Rasa rumitnya nak jaga. Lepas tu pulak Oked ni jenis yang mudah kecewa bila bunga yang diharap-harapkan tidak keluar, jenis tak sabor pon iyer juga.. hahaha

Ok lah tipu sikit, bukanlah tak suka langsung, sebenarnya Oked hanya suka bunga-bunga bewarna putih je.. entah kenapa, mana datang tah peragai macam tu!



Jangan salah sangka dulu. Bunga ini hadiah dari Maktok untuk Oked. Bunga ni beli masa rumah sewa sebelum ini. Disebabkan hadiah dari sang cinta, Oked memang akan bawa ke mana saja. Cewah! Masa beli dia 3 batang jer dalam poly bag. Senang beranak pinak. bila-bila rasa semak oked akan cantas semua batang dalam pasu ni. Tak lama nanti naik la tunas baru yang segar bugar. Sesekali pandang cantik juga beliau ni.




Ini pulak memang dah cari lama. Bunga orang dulu-dulu. Arwah Tok Cik ada tanam pokok bunga ni. Suka selit kat sanggul. Wanginya menusuk hidung. Cari punya cari, punya cari akhirnya berjodoh jugak dengan sang idaman. Beli dengan Kak La, FB Kaseh Herbs Nursery ingat-ingat lupa harga dia.. RM5 atau Rm10 macam gitulah..




Ini anak pokok dari Prof Si Lay a.k.a Prof Bunga.. hihih. Setiap hari dia akan bawa potongan tangkai bunga ni dan bagi pada budak-budak office. Letak dalam cawan berisi air. Sampai naik berakar. Oked tak tahan bau dia yang kuat tu. Kalau jauh-jauh boleh la hidu. Boleh penin jadinya. Pokok ni dok dengan oked memang jarang-jarang berbunga. Jenis tak reti nak guna baja.. ahahahhaa... 




Bunga ni pulak bunga kesayangan MakTok. Angkut dari rumah yang disewakan. Sebelum ni dalam pasu. Bila pindah sini Oked ubah ke tanah. Hairan juga, selalu dok tengok pokok ni batang dia keras dan elok je tegak meninggi, yang dia ni dah kenapa batang bukan main gemalai, kena sokong dengan kayu bagai. berdaun kat hujung-hujung pulak tu.. terheiliang-heiliang kata maktok.. keh keh keh!



Siap ada tag lagi. Bunga ni dapat free dari MR Lee, Bukit Jalil Nursery. Masa nak beli tanah kat nursery dia, depa tengah kemas sebab kena ubah kawasan. Beri laluan kepada project kat situ. Kesian tengok dia tergolek dalam lubang yang derang nak kambus. Maka Oked pun mintak lah nak bela.




Dah pernah tebas kasi clear kat pagar depan, dalam 2 bulan merimbun balik. Pengubat mata Oked setiap balik pulang dari kerja. 


Love,

OKed!


No comments:

Post a Comment