Saturday 28 April 2018

BUAH BEKO @ BEKA

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalammualaikum w.b.t


Tak pernah tahu atau tengok pon buah beko ni. Buah ni bermusim katanya dan jenis pokok saka. Susah nak dapat dah buah ni. Dengar-dengar di sebelah Gerik, Perak sana masih ada lagi. Nak tanam di taman perumahan memang lah tak patut.

Berjanggutlah nak tunggu boleh berbuah. Kalau-kalau ada pengusaha yang buat tut ke boleh la cuba, mana tahu rezeki berbuah renek kan? pucuk dia pun boleh dibuat ulam katanya. Tapi kalau dah pokok tinggi membalak macam mana pulak nak dapat pucuknya kan?

Satu hari Prof Si Lay bawa balik dari Myanmar. Semua teman pejabat tak mahu ambil. Oked? alahai.. nak buat macam mana ni. Dah la tak pernah tahu bende buah ni. Dah google untuk resepi. Kena bakar bagai..aduih!

Dengan jiwa kental kita paksa bagi buah ni ke jiran kebun depan.. Kakak S pun tak pernah tahu pasal buah beko ni. Tapi beliau rela je untuk setelkan pemberian Prof Si Lay ini.. ahahaha... Mekacih kak ya! Ya Ampun, sedap amat! Rasanya lemak-lemak gitu dan wangi.

Ini kan bila kali kedua Prof Si Lay bagi takkan nak minta jiran buat lagi kan.. Malulah kan? hahaha
Percubaan pertama.. gagah ni.. gagah!


Dapat 3 biji



Bakar atas dapur gas je.. potong 2 supaya senang sikit nak kikis nanti


 Bau dia wangi je masa bakar tu. Dah sejuk sikit kena kikis buang yang hitam-hitam tu kemudian hiris. Seterusnya buatlah ikut rencah kerabu yang anda suka. Masa ni Oked buat versi bersantan. Isi dalam dia bila kita dah hiris bentuk macam kuih tiram pun ada.. hehehe


Bawang merah, isi ikan [ rebus] dan lada hitam. Garam gula jangan lupa ya.
Akhirnya.. nyaman!


Sebijik yang terakhir tu Oked buat versi kelapa parut yang di sangai kering dan campurkan dengan daun selom dari kebun sendiri.. Maka Oked lebih jatuh cinta dengan versi kepala parut ni. BUat pula rencah dengan isi kerang.. perghhh TERANGKAT! Pedas berdesing dengan cili padi.. Alahai.. 

Bila-bila Prof Si Lay balik sana memang akan kirim dengan beliau!

Suka makan,

OKed!!



No comments:

Post a Comment