Wednesday 25 April 2018

ASPARAGUS 2017

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalammualaikum w.b.t


Secara tiba-tiba mood kebun datang semula. Bapak dah mula pening kepala. Segala mak nenek perkakas mula dibeli. Hahahhaa... bapak memang serabut bila oked mula bukak cerita pasal pokok tambah-tambah bila dekat mulut ni asyik saja nama kedai ECO RM2 di sebut-sebut.  

Mood yang mula-mula sampai oked cuba semai benih yang masih dalam simpanan. Saja cuba try and test gitu.. Sebab benih dah lebih 3 tahun. Samada masih bernas atau tidak je.



Permulaan..


20/10/2017  
Dari 10 benih yang disemai, hanya 5 saja yang bernas. Ambil masa 2 minggu untuk bercambah. . Alhamdulillah ini pun oked dah happy sangat! Cari gambar masa mula cambah takde pulak dalam memori telefon ni. Mana pergi tah.




03/03/2018
Selepas 5 bulan inilah rupa dan kejadiannya. Oked mula alih ke tempat yang terima cahaya sepenuhnya. Atas tembok peti surat / tempat sampah saja. Hari-hari kena siram. Nampak macam asparagus ni suka cahaya dan air yang banyak. tapi janganlah sampai terendam air pulak iye. Agak lambat juga nak naik spear baru. Mungkin sebab tak berbaja. 


Dikatakan hasilnya akan kita peroleh selepas 2 tahun. Akar kena betul-betul matang untuk produce spear yang lumayan. Hai, lamanya nak kena tunggu ni... huhuhu.

Oh ya, seingat-ingat oked benih ni dari Kak D juga, Kebun Bahagia Bersama.

Love,
Oked!

No comments:

Post a Comment