Thursday 8 November 2018

MENGALIH ANAK POKOK ASPARAGUS

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalammualaikum w.b.t

Awal-awal masuk musim hujan anak-anak asparagus sungguh rancak merimbun. Dah masuk sebulan ni nampaknya pokok macam dah tak suka hari-hari kena timpa hujan. Ada yang melentuk-lentuk sembah ke lantai. Kita alih ke bawah teduhan bagi dia rest sikit. Plan nak ubah ke pasu besar asik tertangguh je. Mula-mula tu alasannya sebab takde tanah. Sudah ada tanah.. malas pulak rasa.. huuuuu



Ini batch yang pertama. Benih dari Kebun Bahagia Bersama. Semai awal tahun rasanya, jadi umur mungkin dah masuk 11 bulan. Variaty tak pasti jenis apa. Mary Washington kah? hhaaa main sebut je ni..

Masa ni belum alih ke kawasan teduhan. Lihat tombak dia.. Halussssss

Lepas 3 hari alih ke teduhan, nampak tombak baru yang besar sikit dari sebelumnya

Comel je kan?

Satu lagi..

Benih batch pertama

Asparagus Putih

3 Pasu ini jenis Asparagus Putih, benih beli dengan Kak Ainon di FB.


Proses mengalih anak terbantut sebab tanah tak cukup. Ini memang potong mood betul. Sempat salin 4 pasu sahaja. Ada lagi 3 pasu yang tinggal. Kena shopping lagilah dengan kak D nampak gayanya kan?

Apa yang oked perhatikan. Tumbesaran 2 jenis ni beza sikit. Jenis putih pokok lebih besar dan tinggi dari batch pertama. Tombak yang muncul pun lebih gemuk dari batch pertama tu. Usia asparagus putih 7 bulan. Tapi kenapa tombak dia tak putih ya.. heh!


LOVe, 

OKed!

No comments:

Post a Comment