Saturday 20 October 2018

PUCUK ULAM-ULAMAN

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalammualaikum w.b.t



Si Kacak masih lagi dedar badannya, batuk dan selesema. Kak A dah plan cuti petang. Puan F pula oked sangka akan sambung bercuti. Takut-takut di pulau kami takda staf yang akan ganti, jadi buat keputusan untuk kerja juga hari ni dan bawak Si Kacak ke pejabat. Harapnya tiada cabaran dari bulat oked ni. Ada la sejam bertahan, lepas tu dia dah mula macam-macam perangai. Tak boleh jadi ni, mujur la Puan F benarkan oked ambil cuti. Tak tunggu lama.. terus balik. Dia punya drama dari dalam lift sampai ke rumah.. Ya Tuhan... mak dia dah naik hantu dibuatnye. Sampai je rumah bagi dia tidur.... LEGA!



























Sementara dia tidur tu, mak dia pon melawat la kejap kebun depan dan belakang. Musim hujan ni segar je pokok-pokok yang ada. Lada hitam ni nampak macam nak keluar kudup buah. Besar harapan nak rasa lada hitam fresh. Kudup sulung ni..



Ini pokok kemangi @ lemon basil. Semai ramai-ramai, yang naik besar satu ni je. Tapi itulah ha, kena serang dengan ulat hitam ni. Oked memang tak pandai nak meracun ke baja ke sebab fobia pokok mati.. hahaha.. dah kutip buang pun masih ada lagi..

Habis pucuk-pucuk dia jadi lagu ni

Pokok Kacang Botor @ Kacang Kelisa ni asalnya ada 3 pokok yang naik segar dan merimbun cantik. Lepas tu OKed gatai tangan pi alih ke tempat baru. Mengemas kebunlah kononnya. Masa nak alih tu rupa-rupanya akar dah masuk tanah. Lepas 2 bulan akhirnya 2 pokok kering dan mati. Tinggalah yang sepokok ini. Mujur tak merajuk. Hadiahkan oked Bunga dan bakal buah. Yeay!


Bunga Kacang Buncis.

Lagi...

Dan lagi... 
Pucuk Putat jenis Merah

Pucuk Cemumar @ Cemumaq

Pucuk Lemak Ketam @ Sepit Ketam

Pucuk Salam

Pucuk Kari. Cantik naiknye lepas cantas bagi botak.. hahaha

Budak Beluntas ni pun dah naik pucuk baru,  lepas cantas habis

Baru belajar berbuah. Jadilah buat basuh ikan ayam untuk tuan dia..

Musim hujan ni.. memang seronok tengok pokok-pokok kita jadi segar. Tapi ada juga jenis pokok yang tak tahan air. Kita kena alih sebelum mudarat.. cinta pokok punya pasal sanggup sakit-sakit belakang. Bapak geleng kepala.. hahahaa


LOve,
OKed!

2 comments: